Hier wat achtergrond informatie over onze vereniging.

Imkersvereniging Schouwen-Duiveland is opgericht in 1924, is de lokale afdeling van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV) en maakt deel uit van de Groep Zeeland van die NBV.

Wij zijn een actieve, groeiende vereniging van beginnende en ervaren imkers, die samen met overheid, natuurorganisaties, burgers en bedrijfsleven op Schouwen-Duiveland de bijenstand versterkt en daarmee een belangrijke bijdrage levert aan biodiversiteit en natuurontwikkeling.

Dit doen we door o.a.:

• Het geven van voorlichting via het Bijenhuisje in Renesse.
  • Educatie op basisscholen.
  • Projecten op middelbare scholen.
  • Aanwezigheid op toeristische dagen, braderieën en organiseren van Open Imkerijdagen.
  • Het geven van lezingen.
  • Communicatie via website, media en een nieuwsbrief voor leden en belangstellenden BIJ-kletsen.
  • Geven van cursussen
    - Basiscursus Bijenhouden
    - Kennismakingscursus voor zowel jeugd als volwassenen.

Daarnaast verlenen de vereniging en haar leden verschillende diensten op Schouwen-Duiveland:

• Lokale (land)winkels en particulieren voorzien van honing.
  • Fruitteelt, land- en tuinbouw voorzien van bestuivingsvolken.
  • Bijenzwermen scheppen voor zowel gemeente als particulieren.
  • Jonge imkers opleiden en voorzien van een bijenstandplaats.
  • Activiteiten organiseren zoals het maken van bijenhotels en imkerbenodigdheden.
  • Bijenstallen realiseren en onderhouden op toegankelijke en kenmerkende locaties.