Spring naar inhoud

Voorlichting & Educatie

• Van kleuter tot puber
    Het bewust maken van hun omgeving is belangrijk voor jonge mensen. De imkersvereniging Schouwen-Duiveland ziet het als taak om van Kleuter tot puber Voorlichting & Educatie te verzorgen. Zo worden met peuters van de eerste groepen van de basisschool bijenhotels gemaakt. Omdat (groot-)ouders en lokale bewoners hieraan meedoen is het een sociale activiteit, die alom wordt gewaardeerd. Het bijenhotel kan bovendien helpen om particuliere tuinen Bijvriendelijker te maken (verwijzing).

Al jarenlang worden door de imkersvereniging namens het NME gastlessen verzorgt voor  leerlingen op de basisscholen van Schouwen-Duiveland. In samenspraak met leerkrachten wordt door ervaren imkers op een aansprekende manier verteld over de imkerij, honingbijen en hun betekenis. Het is erg leuk om deze leerlingen elders enthousiast te horen spreken over hetgeen ze tijdens deze lessen hebben opgepikt.

Sinds 2018 worden door de imkersvereniging in samenspraak met de middelbare scholen Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee en CSG Prins Maurits in Middelharnis in het kader van Tachnasium onderwijs en een Honours programma BIJvriendelijke projecten uitgevoerd. De leerlingen voeren een opdracht uit waarbij de resultaten vaak in de praktijk kunnen worden toegepast. Het is prachtig om te zien hoe snel de jeugd zich de materie eigen maakt en op welke wijze ze er vervolgens in concrete situaties mee omgaan.
  • Lezingen, workshops en expositie
    De imkersvereniging Schouwen-Duiveland wordt steeds meer gevraagd om een lezing te verzorgen over de imkerij en haar zorg voor de biodiversiteit op Schouwen-Duiveland. Tijdens dorpsraadvergaderingen wordt acte de presence gegeven, waarbij de vergaderingen vaak behoorlijk uitlopen door de getoonde interesse van de bezoekers. Ook allerlei organisaties willen graag horen wat de imkersvereniging voor Schouwen-Duiveland betekent. Daaruit komen vaak leuke ideeën en dito projecten uit voort.

De imkersvereniging gaat dan ook graag in op verzoeken om een lezing. Indien u daarin bent geïnteresseerd kunt u hiertoe een verzoek indienen via de website (verwijzing) of rechtstreeks contact opnemen met de voorzitter van de vereniging (verwijzing).

In het kader van diverse BIJvriendelijke projecten (verwijzing) zal de imkersvereniging in 2020 een aantal workshops ontwikkelen. Er blijkt namelijk veel interesse te zijn in bijvoorbeeld het zelf maken van kaarsen op basis van bijenwas en zalven op basis van propolis. In samenspraak met verschillende organisaties op Schouwen-Duiveland zullen deze workshops worden bekend gemaakt. Hiervoor kunt u ook kijken in de agenda (verwijzing).

In 2019 heeft de imkersvereniging in het Streek- en landbouwmuseum Goemanszorg Dreischor (http://www.goemanszorg.nl/) een expositie over de imkerij geopend. Deze expositie is gericht op bezoekers van het museum en verhaalt over het belang van de imkerij voor fruit- en groentetelers.
  • Landelijke Open Imkerijdagen en toeristische markten
    Elk jaar is de imkersvereniging op meerdere plaatsen vertegenwoordigd tijdens de landelijke open imkerijdagen. Op deze dag presenteren alle imkersverenigingen in Nederland op een leuke manier de imkerij en laten zij zien welke betekenis deze heeft. Dat doet de imkersvereniging Schouwen-Duiveland ook lokaal op de vele toeristische markten die ons eiland rijk is. Daarbij kan informatie worden verkregen over de vereniging en worden bijenproducten van onze imkers aangeboden. De meeste aandacht gaat echter altijd uit naar de bijen zelf. In een observatiekastje kunnen deze prachtige diertjes worden bekeken en dan komen de verhalen van imker en bezoeker vanzelf los. In de agenda (verwijzing) kunt u zien waar we deelnemen.

Ook is het mogelijk om een evenement van een ondernemer te laten opfleuren door een kraam met onze imkers en bijen. Een dag in het teken van duurzaamheid of natuur leent zich hiervoor uitstekend. Het staat u altijd vrij om een verzoek in te dienen via de website (verwijzing) of rechtstreeks contact op te nemen met een van de bestuursleden van de vereniging (verwijzing).
  • Bijenhuisje
    Als u wilt worden verwonderd door de fascinerende wereld van de honingbij en dat van nabij wilt aanschouwen bent u van harte welkom in ons BIJenhuisje. Dit duurzame huisje staat aan de Wilhelminaweg 2 in Renesse vlakbij het parkeerterrein aan de Roelantsweg 2 (Transferium).

Gedurende het zomerseizoen vertellen ervaren imkers op woensdag- en zaterdagmiddag van medio mei tot september (verwijzing naar agenda) over de imkerij en de honingbij. In het Bijenhuisje bevindt zich een observatiekast waar u van drie kanten door glas een prachtige inkijk in de woning van de honingbij kunt krijgen. Onze imkers vertellen u graag meer over de wonderlijke wereld van de bij!

Als u daarop niet wilt wachten en alvast een voorproefje wilt hebben, kunt u deze film (verwijzing) bekijken. Graag tot ziens in het BIJenhuisje!